keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Rocky road cheesecake

Viikonloppuna tuli taas inspis leipoa jotain ja kehittelinkin uuden reseptin, Rocky road cheesecaken. Mun on tehny jo pidemmän aikaa mieli rocky roadia ja päätinkin tehdä sellaisen kakkuun. Tästä juustokakusta ei tule kovin makea, joten siihen voi hyvinkin tehdä tollasen imelän pinnan.

 
 
Rocky road cheesecake
 
  •  noin 300 g keksejä, ite käytin dominoja
  • noin 100 g sulatettua voita
  • 6 liivatelehteä
  • 300 g maustamatonta tuorejuustoa
  • 250 g mascarpone juustoa
  • 1 tl vaniljasokeria
  • 1 dl sokeria
  • 2 dl kuohukermaa
  • 100 g suklaata
  • 2 kanamunaa
 
Murensin keksit sekoittimessa ja sekoitin ne sulan voin kanssa. Painelin seoksen irtovuoan pohjalle.
 
Laitoin liivaatteen pehmenemään kylmään veteen, vähintään 10 minuutiksi. Sulatin suklaan, jotta se ehtisi vähän jäähtyä. Vatkasin kamunien keltuaiset ja sokerin vaahdoksi, lisäsin tuorejuuston ja mascarponen sekä jäähtyneen suklaan. Sulatin liivaatteen pienessä kuumassa tilkassa vettä ja vatkasin senkin sekaan.
 
Vatkasin kanamunan valkuaiset vaahdoksi. Sen jälkeen vatkasin kerman. Hitokseen paljon vatkattavia asioita ja mulla on vaan yksi kulho ja yksi kattila. Sekoittelin kaikki vaahdot ja kermat tuohon juusto hommeliin varovaisesti ja huolellisesti. Kippasin koko komeuden sen keksipohjan päälle ja laitoin jääkaappiin hyytymään, ainakin 3-4 tuntia pitää antaa olla. Minä oottelin seuraavaan päivään, ihan varmuueksi.
 
Mun rocky road päälliseen tuli seuraavaa:
  • domino keksejä isoina paloina
  • puolikas fazerin sininen
  • sopivasti vaahtokarkkeja
  • ranskalaisia pastilleja
 
Yksi pikku vinkki: tee rocky road kakun päälle vasta vähän ennen tarjoilua ja ÄLÄ laita sitä enää jääkaappiin. Kakkua on hankala nätisti leikata, kun tuo suklaa menee niin kovaksi kylmettyessään uudestaan.. Nimimerkillä kokemusta on ja siksi mun kakku oli liiskana leikkaamisen jälkeen :D Mutta onneksi maku korvasi karun ulkomuodon!

4 kommenttia:

  1. Nam! Näyttää ja kuulostaa niin hyvällle että rocky roadin suurena ystävänä on ehkä pakko kokeilla tätä lähiaikoina! Itse kyllä lisäisin vielä suolattuja cashewpähkinöitä tuohon päälle, koska oon nin hullaantunut suklaan ja suolapähkinän yhdistelmään :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tykkään kans tosi paljon pähkinöistä! Mutta mun sisko ei ja hän koemaistaa kaikki mun leipomukset :D

      Poista
  2. Ääh namm, tää ohje menee kyllä heti to do-listalle... siellä on nyt kaikkee benjihypystä rocky road-juustokakkuun :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyppyä en oo kokeillu, mutta suosittelen aloittamaa kakusta ;) Oli hyvää kakkua!!

      Poista

Ilahduta mua ja jätä kommentti!